V případě, že stávající svazek splňuje zákonné podmínky, doporučujeme provést jeho transformaci. Společenství v takovém případě může čerpat z dosavadní existence svazku.
Ano, společenství obcí je vždy svazkem obcí. Zákon o obcích v § 53a odst. 1 výslovně uvádí, že společenství obcí je svazek obcí, který splňuje podmínky stanovené tímto zákonem. Jedná se tedy o zvláštní typ svazku obcí.
Pracovní termín transformace znamená přiznání postavení společenství obcí již existujícímu svazku. V takovém případě nemusíme hovořit ani o „nástupnické organizaci“, protože nedochází k přeměně v právním slova smyslu. Společenství je nadále tím samým svazkem, stejným právním subjektem, má např. stejné IČO. Z toho vyplývá plná právní kontinuita, zachování veškerých dosavadních práv a závazků.
Příjemcem dotace je nadále společenství, dle podmínek konkrétního dotačního programu bude případně zapotřebí oznámit poskytovateli změnu identifikačních údajů. Podmínkou dalšího čerpání dotace by však neměl být souhlas poskytovatele. Udržitelnost a další podmínky poskytnutí dotace budou v případě transformace nadále plněny.
Vzhledem k postavení společenství jakožto svazku obcí, budou společenství vždy oprávněným žadatelem v těch dotačních programech, kde jsou uvedeny svazky obcí. V budoucnu může dojít k odlišení dotačních programů specificky jen pro společenství. V případě vzniku společenství jako nového právního subjektu však dejte pozor na další podmínky dotačních programů, např. častá minimální délka existence žadatele, která může být jedním z důvodů volit spíše cestu transformace současného svazku.
Smlouva o vytvoření svazku obcí je vytvářena před vznikem svazku, její součástí jsou stanovy, které upravují vnitřní fungování svazku. Stanovy jsou základní listinou, která je flexibilně upravována z vůle svazku. Rozšíření předmětu činnosti svazku obcí, členské základny apod. je prováděno již jen se změnou stanov, které buď schvalují všechny členské obce, případně se postupuje dle § 50 odst. 3 zákona o obcích a změny jsou schvalovány kvalifikovaným hlasování (nejméně ⅔) nejvyššího orgánu. Podkladem pro zápis změny do rejstříku svazků je předmětné usnesení orgánu svazku.
Ano. Zástupce členské obce na valné hromadě svazku obcí nemůže vytvářet za obec právní vůli ke změně stanov, tu může za obec vytvořit jen zastupitelstvo rozhodnutím podle § 84 odst. 2 písm. e) zákona o obcích. V těchto případech je nezbytné, aby člen příslušného orgánu svazku jednal výlučně na základě předchozího rozhodnutí příslušného orgánu, neboť zákon zde platnost právního úkonu (v daném případě jednání jménem obce v příslušném orgánu svazku) výslovně podmiňuje předchozím rozhodnutím (§ 41 odst. 2 zákona o obcích). Pro krajský úřad by mělo být nicméně dostatečným podkladem pro vydání rozhodnutí o zápisu předmětné rozhodnutí shromáždění starostů (nejvyššího orgánu), nikoliv nutně rozhodnutí všech členských obcí (v případě pochybností si je nicméně KÚ vyžádat může).
Voleným orgánem společenství je dle § 53d odst. 2 předseda jako statutární orgán a místopředseda jako jeho statutární zástupce. Předseda a místopředseda jsou voleni shromážděním starostů z řad jeho členů. Shromáždění starostů je nejvyšším orgánem svazku složeným ze starostů členských obcí. Pokud tedy současný předseda splňuje tyto podmínky (starosta zvolen nejvyšším orgánem), není nutné provádět mimořádnou volbu. V případě větších změn ve struktuře svazku při transformaci na společenství však lze novou volbu doporučit.
Přiznáním postavení společenství obcí nedochází k přeměně svazku, na vztazích ke zřizovaným organizacím se fakticky nic nemění. V případě změny názvu svazku lze doporučit upravit dle této skutečnosti zřizovací listiny příspěvkových organizací nebo zakladatelské dokumenty obchodních společností. Lze tak nicméně učinit až společně s nejbližší věcnou změnou v obsahu těchto listin.