Výzva k MAP II nově vyhlášena. Více informací zde.

Způsoby založení společenství

Způsoby založení společenství obcí

Skutečnost, že se jedná o formu svazku, umožňuje obcím, které zamýšlejí zřídit společenství, buď transformovat stávající dobrovolný svazek obcí a zachovat tak právní kontinuitu nebo založit společenství obcí, coby zcela nový subjekt. Novela zákona o obcích umožňuje založit společenství obcí přímo, tj. není nezbytný mezistupeň založení dobrovolného svazku obcí dle § 49 a násl. zákona o obcích.

Transformace stávajícího dobrovolného svazku obcí na společenství obcí

Společenství obcí je specifickou formou dobrovolného svazku obcí. Podmínkou přiznání postavení společenství obcí stávajícímu svazku obcí je změna stanov svazku s ohledem na požadavky zákona, tedy zejména název společenství, působnost a závazné označení nejvyššího orgánu jako „shromáždění starostů“, působnost dalších orgánů, předmět činnosti. Za tímto účelem vydalo Ministerstvo vnitra Vzorové stanovy společenství obcí.

Změna stanov je podmíněna buď souhlasem všech členských obcí, nebo upravují-li stanovy způsob změny v návaznosti na § 50 odst. 3 zákona o obcích, je nutný souhlas alespoň ⅔ všech členů nejvyššího orgánu svazku sdružujícího všechny členské obce.

Jednotliví zástupci obcí získávají mandát ke schválení změn stanov na základě usnesení zastupitelstva obce podle § 84 odst. 2 písm. e) obecního zřízení. Změnu stanov je tedy nutné projednat v zastupitelstvech členských obcí a přijmout k nim patřičné usnesení.

Přijetí předmětného usnesení předchází posouzení souladu ustanovení stávajících stanov s požadavky zákona (především se jedná o územní hledisko, členskou základnu, vztahy mezi orgány svazku). Následuje interní debata mezi členy ohledně předmětu činnosti a konkrétních aktivitách zamýšleného společenství obcí v kontextu zákonem stanoveného rámce a kontrola naplnění zákonných podmínek pro přeměnu. Viz podmínky pro vznik společenství obcí.

V případě, že stávající svazek zákonná územní kritéria nesplňuje, může vést diskuse uvnitř svazku i širším území k možným změnám v členské základně, a to konkrétně formou:

  1. rozšířením počtu členských obcí nad minimální hranici přijetím nových členů,
  2. dohodou o vystoupení obcí, které spadají do jiného správního obvodu ORP, nebo která jsou již členem jiného společenství obcí a vypořádáním vzájemných vztahů v souladu se stanovami,
  3. dohodou se s členskými obcemi mimo většinový správní obvod ORP, aby požádaly Ministerstvo vnitra o změnu hranice správního obvodu ORP.

Změna správní hranice je možná, pokud přispívá k větší soudržnosti území a je zdůvodnitelná objektivními skutečnostmi (spádovost, převládající vyjížďkové proudy, kompaktnost území, správní tradice apod.). Ministerstvo vnitra provádí změnu správních hranic formou změny vyhlášky vždy s účinností k 1. lednu následujícího roku. Změna správní hranice, která by znamenala změnu hranice krajů, je možná pouze zákonem.

S ohledem na stávající činnost svazku, její kontinuitu, dlouhodobě vytvářenou identitu, nashromážděné jmění, závazky vyplývající z ekonomických vztahů či spojené s přijatými dotacemi je pro obce vždy výhodné pokusit se vytvářet společenství obcí na půdorysu stávajících dobrovolných svazků obcí. Je možné využívat stávající značky a loga, nemění se identifikační číslo atd.  

Není-li dohoda o proměně možná, či považují-li obce účelné zachovat i stávající dobrovolný svazek, mohou jej obce ponechat beze změny a založí společenství obcí jako novou samostatnou entitu. V budoucnu pak lze přistoupit ke sloučení svazků nebo jiné formě vzájemné integrace.

 

Vznik společenství obcí jako nového subjektu

V případě, že v území neexistuje vhodný dobrovolný svazek obcí, který by se mohl proměnit na společenství obcí, nebo členové stávajícího svazku nemají zájem na jeho přeměně, přistupují obce k založení společenství obcí coby nového subjektu.

Obce, které zamýšlejí vytvořit společenství obcí, vytvoří pro tento účel přípravný výbor. Výstupem jeho činnosti je smlouva o vytvoření společenství obcí spolu s jeho stanovami. Smlouva a stanovy splňují formální kritéria daná zákonem pro společenství obcí (úprava postavení orgánů společenství obcí a jejich působnosti apod.). Ministerstvo vnitra připravilo pro obce vzorové stanovy společenství obcí, které je doporučeno využít.

Součástí této smlouvy nebo stanov je také určení, kdo jsou první členové statutárního orgánu. Dále se spolu se žádostí o zápis do rejstříku a souhlasnými stanovisky zastupitelstev (resp. usnesení podle § 84 odst. 2 písm. e) a r) zákona o obcích) dotčených obcí předloží doklady prokazující splnění podmínek pro přiznání postavení společenství obcí vyplývající ze zákona (počet obcí, správní hranice ORP, označení svazku obcí coby společenství obcí v názvu atd.)

Návrh na zápis do rejstříku svazků obcí, který je vedený příslušným krajským úřadem, podává osoba zmocněná obcemi, sdruženými za účelem vzniku společenství obcí. Postavení společenství obcí tak svazek obcí nabude současně se svým vznikem.