Společenství obcí je specifickou formou dobrovolného svazku obcí. Podmínkou přiznání postavení společenství obcí stávajícímu svazku obcí je změna stanov svazku s ohledem na požadavky zákona, tedy zejména název společenství, působnost a závazné označení nejvyššího orgánu jako „shromáždění starostů“, působnost dalších orgánů, předmět činnosti. Za tímto účelem vydalo Ministerstvo vnitra Vzorové stanovy společenství obcí.
Změna stanov je podmíněna buď souhlasem všech členských obcí, nebo upravují-li stanovy způsob změny v návaznosti na § 50 odst. 3 zákona o obcích, je nutný souhlas alespoň ⅔ všech členů nejvyššího orgánu svazku sdružujícího všechny členské obce.
Jednotliví zástupci obcí získávají mandát ke schválení změn stanov na základě usnesení zastupitelstva obce podle § 84 odst. 2 písm. e) obecního zřízení. Změnu stanov je tedy nutné projednat v zastupitelstvech členských obcí a přijmout k nim patřičné usnesení.
Přijetí předmětného usnesení předchází posouzení souladu ustanovení stávajících stanov s požadavky zákona (především se jedná o územní hledisko, členskou základnu, vztahy mezi orgány svazku). Následuje interní debata mezi členy ohledně předmětu činnosti a konkrétních aktivitách zamýšleného společenství obcí v kontextu zákonem stanoveného rámce a kontrola naplnění zákonných podmínek pro přeměnu. Viz podmínky pro vznik společenství obcí.
V případě, že stávající svazek zákonná územní kritéria nesplňuje, může vést diskuse uvnitř svazku i širším území k možným změnám v členské základně, a to konkrétně formou:
- rozšířením počtu členských obcí nad minimální hranici přijetím nových členů,
- dohodou o vystoupení obcí, které spadají do jiného správního obvodu ORP, nebo která jsou již členem jiného společenství obcí a vypořádáním vzájemných vztahů v souladu se stanovami,
- dohodou se s členskými obcemi mimo většinový správní obvod ORP, aby požádaly Ministerstvo vnitra o změnu hranice správního obvodu ORP.
Změna správní hranice je možná, pokud přispívá k větší soudržnosti území a je zdůvodnitelná objektivními skutečnostmi (spádovost, převládající vyjížďkové proudy, kompaktnost území, správní tradice apod.). Ministerstvo vnitra provádí změnu správních hranic formou změny vyhlášky vždy s účinností k 1. lednu následujícího roku. Změna správní hranice, která by znamenala změnu hranice krajů, je možná pouze zákonem.
S ohledem na stávající činnost svazku, její kontinuitu, dlouhodobě vytvářenou identitu, nashromážděné jmění, závazky vyplývající z ekonomických vztahů či spojené s přijatými dotacemi je pro obce vždy výhodné pokusit se vytvářet společenství obcí na půdorysu stávajících dobrovolných svazků obcí. Je možné využívat stávající značky a loga, nemění se identifikační číslo atd.
Není-li dohoda o proměně možná, či považují-li obce účelné zachovat i stávající dobrovolný svazek, mohou jej obce ponechat beze změny a založí společenství obcí jako novou samostatnou entitu. V budoucnu pak lze přistoupit ke sloučení svazků nebo jiné formě vzájemné integrace.