Vše o exurzi do Votic 29. 4. v sekci Založení společenství – Exkurze za dobrou praxí

Specifika společenství obcí?

Věcná specifika, která odlišují společenství obcí od ostatních svazků obcí

Název

Podstatným formálním kritériem pro vznik společenství je název, resp. změna názvu. Název společenství obcí odráží identitu členských obcí a jejich občanů s územím, které společenství reprezentuje. Oproti volné úpravě pojmenování svazků obcí zákon stanovuje konkrétní požadavek, aby název společenství obsahoval buď sousloví společenství obcí nebo dodatek ve formě zkratky s.o. V případě transformace existujícího svazku je nutné změnu názvu zanést do stanov a následně v žádosti o změnu zápisu v rejstříku, resp. v žádosti o přiznání postavení společenství obcí.

Předmět činnosti

Předpokládá se také, že změna stanov bude rozšiřovat předmět činnosti společenství oproti dosavadnímu svazku, přinejmenším o obecné kategorie koordinace veřejných služeb a strategický rozvoj území (viz § 53a), případně zajišťování správních činností v souladu s § 53e zákona prostřednictvím tzv. sdíleného úředníka. Rozšíření předmětu činnosti o tyto činnosti však není nutnou podmínkou pro zápis společenství.

Zapsaný předmět činnosti nezavazuje společenství k jeho reálnému výkonu. Např. zřízení pozice sdíleného úředníka je fakultativní a lze k němu přistoupit až později v průběhu činnosti společenství.

Orgány společenství

Oproti relativně volné vnitřní struktuře běžných svazků obcí zákon velmi konkrétně v § 53d definuje jak shromáždění starostů jako nejvyšší orgán společenství, tak i předsedu společenství jako statutární orgán, tedy ve smyslu § 49 odst. 4 orgán, kterým svazek obcí jedná. Do rejstříku bude v případě společenství obcí uveden jako orgán oprávněný jednat jménem společenství navenek vždy předseda a místopředsedové.

Stanovy mohou ustavit také další orgány společenství. Fakultativně zřizované orgány společenství lze ve stanovách pojmenovat libovolně, nevzbudí-li název orgánu klamný dojem o jeho povaze. Ministerstvo vnitra ve Vzorových stanovách společenství obcí standardizuje Radu, coby kolektivní výkonný orgán, kontrolní komisi, coby kontrolní orgán a manažera společenství obcí, coby administrativní orgán společenství obcí.

Kolektivnímu výkonnému orgánu – Radě společenství obcí, mohou být stanovami svěřeny činnosti, které nejsou ze zákona vyhrazeny shromáždění starostů.

Doporučeni je zřízení kontrolního orgánu – Kontrolní komise, pověřeného kontrolou dodržování právních předpisů, stanov a rozhodnutí ostatních orgánů svazku a kontrolou hospodaření. Obecně platí, že funkce kontrolního orgánu je neslučitelná s členstvím v jiném orgánu společenství s výjimkou členství ve shromáždění starostů.

Ve stanovách lze upravit také postavení Manažera společenství jako vedoucího zaměstnance společenství, jenž plní úkoly zaměstnavatele, odpovídá za přípravu jednání ostatních orgánů společenství a za další administrativní úkony. Manažer společenství bude většinou vůči společenství zároveň v zaměstnaneckém poměru, je tedy nutné upozornit na to, že trvání zaměstnaneckého poměru je nezávislé na výkonu funkce v orgánu společenství.

Funkce sdíleného úředníka podle § 53e nemusí být nutně ve stanovách upravena, nejedná se totiž o orgán společenství, nýbrž o zaměstnance společenství. Činnost a organizace práce sdíleného úředníka vyplývá především z § 53e zákona o obcích, zákona č. 312/2002 Sb., o úřednících územních samosprávných celků a zákoníku práce. Zřízení pozice sdíleného úředníka a sdílený výkon správní činnosti je pouze fakultativní činnosti společenství, k tomuto kroku lze případně přistoupit později v průběhu činnosti společenství. V praxi může dojít k souběhu činnosti sdíleného úředníka a manažera společenství. Souběh těchto pozic je možný za podmínky, že nebude mít tato osoba z pozice funkce manažera společenství možnost ovlivňovat pracovněprávní agendu svazku, resp. práva a povinnosti zaměstnavatele ve vztahu ke sdílenému úředníkovi dle § 53e zákona o obcích. Je možné zřídit pozici více sdílených úředníků u téhož společenství obcí.