Vše o exurzi do Votic 29. 4. v sekci Založení společenství – Exkurze za dobrou praxí

Pro krajské úřady

Je zápis společenství správním rozhodnutím?

Ano. Zákon o obcích výslovně uvádí v § 49 odst. 4, že svazek obcí nabývá právní osobnosti zápisem do rejstříku svazků obcí vedeného u krajského úřadu příslušného podle sídla svazku obcí, obdobně pak v § 53c (1) Svazek obcí nabývá postavení společenství obcí dnem nabytí právní moci rozhodnutí krajského úřadu o přiznání postavení společenství obcí.

Jedná o správní úkon vydávaný na žádost subjektu zakládající jeho práva a povinnosti. Viz § 9 správního řádu: Správní řízení je postup správního orgánu, jehož účelem je vydání rozhodnutí, jímž se v určité věci zakládají, mění nebo ruší práva anebo povinnosti jmenovitě určené osoby nebo jímž se v určité věci prohlašuje, že taková osoba práva nebo povinnosti má anebo nemá.

V jaké podobě má krajský úřad vést rejstřík svazků?

Zákon stanoví údaje, které jsou do rejstříku zapisovány. Konkrétní podobu rejstříku neuvádí. Výslovně však uvádí, že se jedná o veřejný rejstřík. Platí tedy dle § 120 občanského zákoníku, že veřejné rejstříky právnických osob jsou přístupné každému, každý do nich může nahlížet a pořizovat si z nich výpisy, opisy nebo kopie. Analogicky k zákonu o veřejných rejstřících by měl krajský úřad vést rejstřík vedle fyzické podoby také způsobem umožňujícím dálkový přístup, tedy na webových stránkách krajského úřadu, dále by měl krajský úřad umožnit získat úředně ověřený elektronický opis.

Povinnost vést rejstřík způsobem umožňujícím dálkový přístup lze dovodit také ze zákona č. 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (k subsidiárnímu použití zákona o svobodném přístupu k informacím např. rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. října 2010, č.j. 2 Ans 7/2010-175). Dle ust. § 5a  jsou povinné subjekty, které na základě zákona vedou a spravují registry, evidence, seznamy nebo rejstříky obsahující informace, které jsou na základě zákona každému přístupné (dále jen „registr“), povinny tyto informace zveřejňovat v přehledné formě způsobem umožňujícím i dálkový přístup. S výjimkou dokumentů ze sbírky listin jsou pak povinné subjekty povinny informace vedené v rejstříku zveřejňovat rovněž jako otevřená data.  

Zákon výslovně stanoví, u kterých údajů se zapisuje den vzniku právní skutečnosti (den vzniku, přiznání postavení společenství obcí, den vzniku funkce člena orgánu), u dalších zapisovaných údajů není zapotřebí časový údaj uvádět.

Do rejstříku svazků se v souladu s § 49  a § 53c zákona o obcích zapisuje:

Název: Dle návrhu, musí obsahovat sousloví společenství obcí nebo zkratku s. o.

Sídlo: Dle návrhu na zápis. Stanovy mohou obsahovat jen název obce. Není-li stanoveno jinak, zapíše se sídlo obecního úřadu dané obce.

Den vzniku, zrušení (s uvedením právního důvodu), zániku: Zapíše se zpětně ke dni nabytí právní moci rozhodnutí o zápisu.

IČO: IČO je přiděleno správcem základního registru na žádost již v řízení o zápisu, je součástí rozhodnutí.

Orgány společenství: Datum vzniku funkce dnem zápisu do rejstříku (prvozápis) nebo ke dni účinnosti změny dle usnesení orgánu SO (deklaratorní zápis).

Předmět činnosti: Předmět činnosti v kontextu § 53a odst. 2 (koordinace veřejných služeb na území členských obcí a strategického rozvoje tohoto území), fakultativně § 53a odst.3 v kontextu § 53e (sdílený úředník), volitelně činnosti dle § 50 odst. 1 a jejich analogie.

Údaje o členských obcích: Seznam obsahující název, IČO a datum přistoupení ke společenství.

Den nabytí/zániku postavení společenství: Ke dni právní moci rozhodnutí.

V případě prvozápisu nového společenství jsou všechny údaje shodně zapisovány ke dni vzniku společenství, tedy ke dni nabytí právní moci rozhodnutí o zápisu. V případě transformace (změnového zápisu) je nutné odlišit deklaratorní a konstitutivní charakter zápisu. Konstitutivním zápisem je zápis vzniku a zániku společenství, potažmo přiznání postavení společenství, dále zápis změny názvu, sídla a předmětu činnosti. Datem přiznání společenství obcí je vždy datum účinnosti rozhodnutí. Oproti tomu datem vzniku funkce člena orgánu je datum jeho volby, není-li v usnesení nebo návrhu na zápis uvedeno jinak (deklaratorní zápis). Pozn. MV upraví vzor žádosti tak, aby byl navrhovatelem zpravidla žádán zápis změn s účinností “ke dni zápisu do rejstříku”.

Ve vztahu k třetím osobám nicméně platí obecná soukromoprávní zásada materiální publicity zápisu, viz § 121 občanského zákoníku. Je-li určitá skutečnost zapsaná v rejstříku a třetí osoba právně jedná v souladu s tímto zapsaným údajem, přičemž tato zapsaná skutečnost již není aktuální, nemůže společenství následně vůči této třetí osobě namítat, že zapsaný údaj neodpovídá skutečnosti. Dojde-li tedy např. k tomu, že třetí osoba uzavře dohodu s osobou, která je zapsaná v rejstříku jakožto osoba oprávněná jednat, ačkoliv již tato osoba oprávněná není, je taková dohoda uzavřena platně a společenství nemůže namítat, že daná osoba reálně oprávněná nebyla.

K jakému dni je zapisováno nově zapisované společenství?

Stejně jako dosavadní svazky vždy ke dni účinnosti rozhodnutí o zápisu. 

Svazek obcí nabývá podle § 49 odst. 4 zákona o obcích právní osobnosti zápisem do rejstříku svazků obcí. Postavení společenství obcí může dle § 53c tamtéž svazek obcí nabýt také současně se svým vznikem. V případě transformace z existujícího svazku obcí nabývá tento postavení společenství obcí dnem nabytí právní moci rozhodnutí krajského úřadu o přiznání postavení společenství obcí. 

Zákon o obcích v tomto ohledu zcela respektuje obecnou úpravu vzniku právnických osob podle ustanovení § 126 občanského zákoníku, dle kterého právnická osoba vzniká dnem zápisu do veřejného rejstříku (rejstřík svazků obcí je veřejným rejstříkem). Rozhodnutí o vzniku společenství, stejně jako přiznání postavení společenství obcí je rozhodnutím konstitutivním, je tedy nutné vycházet při stanovení data vzniku z právní moci rozhodnutí. V případě prvozápisu nabude právní moci rozhodnutí jako celek (tedy vznik nového subjektu spolu s postavením společenství). V případě transformace svazku na SO je nutné zohlednit konstitutivní/deklaratorní účinky zápisu u jednotlivých zapisovaných údajů (deklaratorním bude např. zápis vzniku funkce předsedy – ke dni jeho volby, v případě vzniku společenství ke dni zápisu).

K jakému dni je v rozhodnutí přiznáno postavení společenství obcí?

Ke dni účinnosti rozhodnutí o zápisu. 

Datum není uvedeno v rozhodnutí, dle termínu nabytí právní moci rozhodnutí se vyznačí do rejstříku svazků. Viz výše.

Zapisuje se společenství také do registru osob?

Ano. Údaje v registru osob jsou nicméně pouze referenčním údajem, pro vznik společenství/ přiznání postavení společenství je směrodatný vždy zápis do rejstříku svazků vedený krajským úřadem.

Je pro transformaci svazku na společenství nutná změna smlouvy o vzniku svazku?

K návrhu na zápis do rejstříku svazků obcí se přikládá smlouva o vytvoření svazku obcí spolu se stanovami. Smlouva o vytvoření svazku obcí vyjadřuje vůli obcí jakožto smluvních stran vytvořit svazek a vstoupit do něj. Základní parametry svazku nadále upravují stanovy, následné změny se tedy propisují už jen do stanov. Ust. § 50 odst. 2 zákona o obcích stanoví obligatorní náležitosti stanov, a to včetně názvu a sídla (zákon tyto údaje dokonce ani nevyžaduje ve smlouvě). Zároveň zákon v § 50 odst. 3 předpokládá proces změny stanov (mj. za účelem změny údajů dle § 50 odst. 2, tedy v případě, že stanovy tuto změnu předpokládají a svěřují ji rozhodnutí nejvyššího orgánu.

Je nutná zkouška ZOZ pro vedení rejstříku svazků?

Podle § 21 zákona č. 312/2002 Sb. o úřednících ÚSC je podmínkou provádění správní činnosti stanovené prováděcím právním předpisem prokázání zvláštní odborné způsobilosti. Zápis do rejstříku svazků zcela jistě správní činností je (jedná se o správní řízení končící správním rozhodnutím). Zákon však ukládá povinnost zvláštní odborné způsobilosti jen správním činnostem výslovně vymezeným prováděcím právním předpisem, kterým je vyhláška č. 413/2024 Sb., o zvláštní odborné způsobilosti, zkoušce vstupního vzdělávání a náležitostech osvědčení o vzdělávání úředníků územních samosprávných celků, resp. konkrétně taxativní výčet správních činností dle § 1 vyhlášky. Tento výčet neobsahuje vedení rejstříku svazků obcí výslovně, ani v žádné relevantní nadřazené kategorii. Na základě výše uvedeného tedy ZOZ k vedení rejstříku svazků obcí dle ust. § 1 vyhlášky 512/2002 Sb. a contrario nutná není.

Jaké přílohy má krajský úřad vyžadovat při aktualizaci zápisu členské základny svazku na základě přechodných ustanovení zákona?

V zákoně (v dotčeném přechodném ustanovení) výslovně uvedené nejsou, dovozuji z toho tedy, že by měl stačit prostý soupis členských obcí a datum vzniku členství, přičemž KÚ by mohl vyžadovat další dokumenty (zápisy ze schůzí, usnesení zastupitelstev, potažmo smlouvu) pouze v pochybnostech.

Kdo je odvolacím správním orgánem ve věcech zápisu do rejstříku svazků?

Rozhodnutí o zápisu, resp. zápisu změn, v rejstříku svazků obcí je správním rozhodnutím vydávaným ve správním řízení a proti takovému, není-li to zákonem výslovně vyloučeno, je proti němu možné se odvolat k nadřízenému správnímu orgánu, tedy k MV (prostřednictvím orgánu rozhodujícího v prvním stupni, tedy KÚ).